Moje auty w oczach innych

Witaj Skarbie!

Na dzisiejszy wieczór mam dla Ciebie pewne ćwiczenie.
Czytałam jakiś czas temu książkę pt. „Zarządzanie samym sobą” Wydawnictwa Helion, która zawiera artykuły przedrukowane z magazynu Harvard Business Review. Był w niej rozdział „Naucz się wykorzystywać swoje atuty” autorstwa m. in. Laury M. Roberts, Jane Dutton, Roberta Quinna i innych. Autorzy Ci proponują w nim ćwiczenie pod nazwą „Moje atuty w oczach innych” (Reflected Best Self). Jest ono wyjątkowy sposóbem gromadzenia informacji zwrotnych.

Jak piszą autorzy tego artykułu: „Większość informacji zwrotnych jakie otrzymujemy od otoczenia podkreśla nasze wady. (…) Konstruktywna krytyka jest, rzecz jasna, potrzebna. (…) Jednak skoncentrowanie się w zbyt dużym stopniu na problemach pozbawia możliwości dopingowania do pracy na najwyższych obrotach”

Pierwszy etap tego ćwiczenia polega na zwróceniu się z prośbą do członków rodziny, przyjaciół czy współpracowników o podanie sytuacji, w której nasze zalety odegrały szczególnie pozytywną rolę. Ważne jest by były to podane konkretne sytuacje, a nie ogólniki typu „jesteś dobrze zorganizowana” albo „jesteś pracowita”.

Następnie po otrzymaniu tych przykładów takich sytuacji, analizujemy zebrane informacje i tworzy wyraźny obraz swoich mocnych stron – można to zrobić w formie tabeli, w której zapiszesz wspólne wątki, cechy; przykłady nadesłane przez przyjaciół, rodzinę i współpracowników a także ich interpretację. Kolejnym krokiem jest  stworzenie swojego autoportretu, który stanowi podsumowanie zgromadzonych informacji, tak by w życiu zawodowym i osobistym móc jak najlepiej wykorzystać swoje atuty. Powinien być to swego rodzaju drogowskaz na przyszłość. Następnym krokiem, proponowanym przez autorów jest zmiana charakteru wykonywanej pracy – ja jednak ten punkt chciałabym nieco zmodyfikować. To znaczy, jeśli czujesz ewidentnie, że musisz zmienić pracę to jak najbardziej zachęcam, ja jednak ćwiczenie to potraktowałam jako część pracy nad własną pewnością siebie i prosiłam o konkretne sytuacje, tak aby dostrzec moje mocne strony w działaniu i by po pierwsze sobie je uświadomić, po drugie dostrzec, że ludzie je zauważyli, a po trzecie nauczyć się je częściej i lepiej wykorzystywać.

Dzięki rozwijaniu talentów i wykorzystaniu naturalnych umiejętności można osiągnąć znacznie więcej niż podczas prób pozbywania się wad – ćwiczenie pomaga odkryć nową drogę do osiągnięcia szczytu Twoich możliwości. Bardzo istotne jest jednak to, że ćwiczenie to musi zostać wykonane z zaangażowaniem i starannością, a dodatkowo będzie miało praktyczne konsekwencje. Ważne jest też to kogo poprosimy o informacje na nasz temat.

Ja ćwiczenie to zrobiłam ok. 1,5 roku temu i informacje, które otrzymałam w pewnej części pokrywały się z tym co już o sobie wiedziałam, dużo było jednak informacji o moich zaletach, na które nie zwracałam uwagi bądź też myślałam, że są tak małe, że inni ich nie dostrzegają. I naprawdę bardzo miło czytało się te wiadomości i pozwoliło mi to uświadomić sobie ile mam zalet i mocnych stron, które mogę – i powinnam – jak najczęściej wykorzystywać w praktyce! 🙂

Bardzo serdecznie zapraszam Cię do zrobienia tego ćwiczenia, bo daje naprawdę dobre efekty 🙂

6957824-you-are-amazing.jpg

Skomentuj

